Amb 35 velers inscrits, la IV Travessa de l'equinocci es posava en marxa un any més, consolidant-se ja com un clàssic en el calendari de regates en dates properes a l'equinocci de primavera.
LA FLOTA
El format d'aquesta travessa, un recorregut costaner per sota de les 20 milles nàutiques, d'anada en dissabte i tornada en diumenge, fa que sigui especialment atractiva per als navegants amb perfil més creuerista, però el plantejament de regata la fa igualment atractiva pels navegants amb perfil més competitiu. Aquest és el motiu que a la mateixa sortida hi puguem trobar embarcacions i tripulacions amb nivells molt diferents: mentre que per uns la classificació final és el principal alicient, per altres el repte és simplement arribar. També cal destacar que més enllà de l'aspecte competiu d'aquesta travessa, l'aspecte social també hi té un pès específic importantíssim: l'esmorzar de benvinguda, el sopar i sorteig de regals, i l'esmorzar de comiat són els moments entranyables on les tripulacions poden compartir l'experiència, en un ambient més distès, fora de la tensió de la regata.
LES CONDICIONS
Aquest any el temps ha obsequiat als participants amb uns dies esplèndids de vent, i tots ells han pogut gaudir de la navegada: dissabte vam tenir un garbí que a l'hora de sortida tot just arribava a 5 nusos, però que desseguida va anar pujant per assolir els 15-17 nusos amb què es va poder navegar al llarg de tot el recorregut fins al port d'Arenys. Diumenge les condicions van ser molt més exigents, ja que el vent d'uns 15 nusos de SW que hi havia a la sortida va pujar fins a cops superiors als 20 nusos a mitjan recorregut, rolant primer cap al W i acabant al NW quan els darrers arribaven a Badalona.
LA TRAVESSA - DISSABTE
fotos: Jordi Cunill
La regata de dissabte va ser molt ràpida, ja que els vents portants van acompanyar la flota des de Badalona fins Arenys. El recorregut es va muntar amb una balissa de desmarc a una milla de la sortida, que es va donar molt propera a l'escullera del port de Badalona. La sortida va estar força apretada però sense incidents, mentre que el pas de la balissa de desmarc va esdevenir un embut per alguns dels participants de la part central de la flota, i malgrat que per algunes embarcacions el preu va ser bastant car, la cosa es va resoldre només perdent algunes posicions a la classificació.
fotos: Marion Hohn (Trimaka)
La competició va estar especialment ajustada al grup A (les embarcacions més ràpides), com ho demostra el fet que els tres primers van quedar separats per tan sols 44 segons en temps compensat: el Mister Swing va imposar-se per escassos 29 segons al Flyer Dos i per 44 segons al Cometa a dos. En canvi en el grup B l'embarcació El Glauc s'imposava amb claredat al capdavant del grup més nombrós, seguit de l'Argus Dos i de l'Embolic U. En el grup C es destacava el Paranà II, que malgrat ser una de les embarcacions més petites plantava cara sense complexes als grans i s'imposava també a la classificació general. El seguien en el grup C As As i Plancton.
LA REGATA AMB SORTIDA INVERSA - DIUMENGE
fotos: Oriol Forn
La jornada de diumenge va començar amb mar i onades de proa a la sortida situada davant del port d'Arenys. En aquestes condicions, la major part de les embarcacions van tenir dificultats per calcular bé el seu temps de sortida (aquesta prova es feia en format de sortida inversa per temps compensat i arribada en temps real). L'excepció la va protagonitzar l'embarcació Sur-Be, que venint a tota velocitat des de molt lluny i quan semblava que sortiria abans d'hora, va sorprendre el propi comite de regata en creuar la línia just en el segon del seu temps de sortida.
El primer terç de tornada el vent es va mantenir de SW però a l'alçada de Mataró va començar a rolar cap a W i a pujar d'intensitat, superant-se els 20 nusos de vent en alguns períodes. Quan el gruix de la flota passava prop de Vilassar el vent va caure de sobte per sota dels 6-8 nusos, fet que molts van aprofitar per treure els rissos de les veles, però al llarg del migdia les estones amb poc vent s'alternaven amb vents que altre cop s'enfilaven per sobre dels 20 nusos, i en aquestes condicions amb vents de proa, mentre que les embarcacions més punteres passaven ràpidament al capdavant, les tripulacions de les embarcacions més petites van haver de treballar de valent posant i treient rissos per poder mantenir el ritme. Aquestes circumstàncies van motivar que el cansament i alguna que altra avaria a les veles i aparells fessin que tant a Premià com a Badalona es retiressin la meitat dels participants.
L'embarcació Aixopluc III va ser la primera en arribar del grup amb arribada a Premià, seguida per Peconi que va atrapar a As As prop del mateix port de Premià.
En el grup amb arribada a Badalona, cap a mig recorregut Mister Swing i Flyer Dos ja havien aconseguit recuperar el temps compensat i tot seguint les rolades semblava que entressin en una guerra de marcatges. Finalment la victòria a Badalona va ser pel Flyer Dos, que en les condicions del dia va saber treure partit de la seva major envergadura, per davant d'un Mister Swing que va plantar cara fins al final, i de l'Embolic U que també va demostrar que és molt competitiu en condicions de vents de proa, malgrat que no es tracti d'una embarcació tan "regatera" com les que la van precedir en la classificació.
AGRAÏMENTS
Aquesta regata no seria possible sense l'inestimable suport del patrocinador principal, BALSAMAR, que a més va col·laborar activament a l'aigua en la regata de dissabte. També cal agrair a Marina Badalona la cessió dels amarraments de divendres, i per últim i molt especialment agraim el suport del Club Nàutic d'Arenys de Mar que ens hagin volgut acollir un cop més a les seves instal·lacions, fent l'esforç d'acomodar-nos a tots als seus amarraments, i donant tota mena de facilitats a aquesta organització.